Pages

Mrs. Q @ Instagram :)

Thursday, May 07, 2009

COba teka.


.

Mungkin ada yang pernah lihat.

Mungkin ada yang tahu.

.

Pertama kali berkenalan dengann buah ini sewaktu menziarah kawan sakit di Hospital Pulau Pinang beberapa tahun yang lalu.

Tapi gambar ini diambil disember tahun lepas, sewaktu berjalan-jalan bersama keluarga di Chow Kit. Chow Kit tu tempat saya membesar tau!

.

Fizikalnya persis tomato, cuma warna kulit nya oren kekuningan.

Sekali tengok warna macam aprikot pun ada.

Rangupnya macam epal, rasa tak serupa.

Manis tetap ada.

.

Kawan2 teka la.

Kita main teka-teki ya hari ini.

Sapa tahu nama buah ini?

.

Tiada hadiah akan diberi, sekadar bersuka ria :)

.

UPDATED : Pisang Kaki.

12 comments:

santi said...

pisang kaki ek u???
hihihihi

Nisux said...

ye, pisang kaki!
sedap!

tajudin said...

memang sedap pisang kaki (apa lagi kalu free).

just to share, i pernah blog on pisang kaki here http://tajudinms.blogspot.com/2008/12/pisang-kaki-kepada-semua-kaki-pisang.html

...dan cuba tanam bijinya...hampeh, tak idup...

:MiMiEyiNHeRdArKwORLd: said...

persimmon..hikhikk

haja said...

pisang kaki..
saye dh lupe rase die cmne

yayaHarry said...

itu pisang kaki..
yana yang cakap dulu..
kite ingat lagi :p

Cik Qemm said...

to all,

ala sume orang tau ke buah ni.haish~

ingat konon2 nak main teka-teki teka-tekuk la konon.huhu..

buah ni adalah pisang kaki atau dlm bahasa inggerisnya persimmon.

so semua orang jwb dengan tepat skali. :D

Dayu said...

lupa lah nama dia
pernah makan
tp tak ingat dh nama dia
mmg jarang jumpe
chow kit lah banyak

xanabioticx said...

markisa is it?

Cik Qemm said...

dayu & xanabioticx,

hehe its pisang kaki dearie :D

apeqchan said...

pisang kaki nie

Cik Qemm said...

apeq,
hehe awak pun tau ek?
betul!